26 Eylül 2008 Cuma

En Kıymetli ve Faziletli Gece Kadir Gecesi

Hakkında sure nazil olmuş , hadisi şerifler varid olmuş kıyamete kadar gelcek olan tüm insanlıga dünyevi ve uhrevi hayatın saadet reçetesini sunan ; insanoglunu cehalet karanlıklarından kurtarıcak yolları tanzim eden Hazreti Kur’an ,kadir gecesinde indirildi .

Sıradan bir geceyken .onda ku’an inince ‘’bin aydan ‘’ daha hayırlı.daha üstün oldu.

Adamın biri cüzdanını kaybettigi için üzülüp dertlebiyormuş. Arkadaşı demişki:

-yahu bir cüzdan için bu kadar üzülünürmü ?

Adam cevap vermiş

-Ben kaybolan cüzdana degil içindeki 1000 dolara üzülüorum !

Cüzdanı kıymetli yapan içindeki…

Kadir Gecesini de böylesine kıymet kazandıran ve onu en kıymetli gece yapan, onda inen Kur’an’dır . cansız , kansız bir gece , içinde Kur’an oldugu için bin aydan hayırlı oluyorsa, eşrefi mahluk olan insanoglunun içinde ,gönlünde , hayatında Kur’an olursa ; içinde Kur’an olmayan 1000 insandan daha hayırlı olmazmı ?

Nitekim

Efendimiz ( sallalahu aleyhi ve sellem ) :

‘’ içinde Kur’an ‘dan bir şey bulunmayan kişi harabe ev gibidir’’ buyurmuştur .

Kadir Gecesi ; Rabbimizin magfireti çoşup , rahmet deryasına dönüştügü , kendisinden isteyeni kesinlikle mahrum etmeyecegi ve hayırların bire bin katıyla kabul edildigi çok müstesna bir gecedir.Rabbim o geceye hayırlısıyla ulaşıp,en güzel şekilde ihya etmeye bizleri muvaffak eylesin. O gecenin manevi nasibinden mahrum etmesin .

Kadir Gecesi bin aydan hayırlıdr :

Peygamber Efendimiz (sallahüaleyhi ve sellem )’e kendisinden önceki insanların ömürlerinin ne kadar oldugu bildirilince .kendi ümmetinin ömürlerini onlara göre kısa buldu.uzun ömürlü olan diger ümetlerin işledigi salih amelleri , benim ümmetim bu kısa ömürde işleyemez endişesiyle üzülünce , Mevla Te’ala , habibine Kadir Gecesini ihsan etti ve “ Kadir Gecesi bin aydan hayırlıdır . “ buyurdu.

Bu ümmete isan edilen tek bir gece , bin aydan hayırlı olunca , bu ümmetin ömrü ne kadarda uzamış oluyor . Bin ay demek ; yaklaşık 83 sene 4 ay gibi bir zaman eder ki , bir ömre bedel gece demektir. Bu hesaba göre , Kadir Gecesinin bir saatini bile ibadetle geçirmek , senelerce ibadet etmeye denktir.

Fakat birde madalyonun öbür yüzü var. Böylesine kıymetli bir geceyi ibadetle degilde , isyanla ve günahla geçirmek ise senellerce isyana denk oluyor .onun için sakın ola ki bu geceden gaflet etmeyelim ve büyük avantajı , dezavantaja çevirmeyelim.

Efendimiz ( sallallahü aleyhi ve sellem ) buyuruyorki :

“ Her kim Kadir Gecesini ; inanarak ve sevabını Allah’tan bekleyerek ikame ederse ,geçmiş bütün günahları af olur .’’

Bu gece nası ikame edilecek ?

Ulemadan bazısı ; “Teravih namazını bu geceyi ikam etmiştir ‘’ demişler, bazılarıda ; “ O gece kılınan herhangi bir namazla o gece ikame edilmiş olur ’’ buyurmuşlardır. Bir kısım ulema ise ; “ Kadir Gesesinde akşam ve yatsı namazını cemaatle kılan , bu geceden nasibini almıştır.’’ Demişlerdir . Artık hangi şekilde olursa olsun, o geceyi ikame edip ihya eden , Allah-u Te’ala ‘nın af ve magfiretine mazhar olacak ve kaç yaşında olursa olsun , geçmiş günahlarına silgi çekilecek .

Kadir Gecesi ,hangi gecedir ?

Kadir Gecesinin hangi gece oldugula alakalı olarak her ne kadar birçok rivayetler varsada.

“şu gecedir’’ diye kesin olarak tayin edilemediginden birçok ulema onun yeri hakkında çeşitli beyanlarda bulumuş ve bazı tespitler yapmışlardır . daha Efendimiz ( Aleyhisselatü Vesselam )’ın saglıgındayken , Kadir Gecesinin hangi gece oldugu merak ve araştırma mevzuu oldu .

Peygamber Efendimiz (sallalahu aleyhi ve sellem ),bir sene Ramazan ayının başından on gün itikaf yaptı ve ( Kadir Gecesini ) “bulamadım’’ buyurdu. Bir seferinde ortasından on gün itikaf yaptı, yine “Bulamadım’’ buyurdu. Daha sonra Ramazan ayının son onm gününde itikaf yaptı ve “Buldum’’buyurdu. Ama “şu gecedir ‘’ demedi, fakat “Siz (Kadir Gecesini )Ramazan ayının son onunda ve tek gecelerde arayın .’’ buyurdu.

Yine bu konuyla alakalı olarak

Ebu said (radıyallahü anh) anlatıyor:

Biz Peygamber Efendimiz (sallallahu aleyhi ve sellem)’le birlikte Ramazan’ınorta on gününde i’tikafa girdik , yirmici günün sabahı olunca eşyalarımız (Evlerimize)taşıdık. Resulüllah (sallallahu eleyhi ve sellem ) (bir hutbe irad etti ve )

Şunu söyledi: İ’tikafa girmiş olanlar, i’tikafmahllelerine dönsünler. Zira bu gece bana Kadir Gecesinin hangi gece oldugu gösterilmişti sonra unutturuldu. Siz son onda ve tek gecelerde arayın. Ayrıca bu gece kendimi su ve çamur içinde secde eder gördüm. ‘

Resulüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)itikaf mahaline dönünce , günün sonuna dogru hava bozuldu. Mescid o sıralarda (üzeri dallarla örtülmüş) çardak şeklindeydi. Namazı kıldıktan sonra Resulüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) (bize dogru dönünce)burnu ve burun yumagı üzerinde su ve çamur bulaşıgını gördüm. Bu gece 21. gece idi.

Efendimiz (sallallahü aleyhi ve sellem)‘in vefatından sonra ise , başta Hz. Ömer (radıyallahu -anh)olmak üzere , Kadir Gecesinin hangi gece oldugu Ashab-ı Kiram tarafından araştırıldı ve bu hususta bazı görüşler beyan edilip bir takım tespitler yapıldı.

Bir keresinde Hz. Ömer (radıyallahu anh) Sahabe-i Kiram’ı topladı ve onlara Kadir Gecesini sordu. Onlar Efendimiz (sallallahü aleyhi ve sellem )’in hadisi şeriflerine dayanarak “Ramazan ayının son on- gününde’’ olduguna icma ettiler.

Müfessirlerin babası kabul edilen ve “Terümanü’l Kur’an” ünvanıyla anılan

Abdullah ibni abbas (radıyallahu anhüma) bu konuda söz aldı ve şöyle dedi : Ben Kadir gecesini, Ramazan ayının son on günündeki tek gecelerde aradım. Ancak bu tek gecenin “yedinci” geceden başkasının olacagınıda görmedim. Yani Kadir Gecesi Ramazanayının 27. gecesidir.

Bunun üzerine Hz. Ömer (radıyallahu anh ): “bunu neye göre söylüyorsun ? ”diye sorunca

ibni abbas (radıyallahu anhüma )şöyle cevap verdi : “Allah tektir ; teki sever.” en sevdigi tek ise 7 dir.

Niçin 7 derseniz ?

çünkü Allah-u Te’ala

gökleri ve yerleri 7 kat yaratmıştır.

Günler 7 tanedir.

Ka’be ’yi Muazzama’yı tavaf 7 şavttan ibarettir.

Kur’an-ı Kerim 7 harf,yani 7 lugat üzeredir.

Cehennemin isimleri,kapıları ve katları 7 tanedir.

Ad kavmi 7 gecede helak olmuştur.

İnsan 7 şeyden rızkıda 7 şeyden yaratılmıştı.

İnsanın yüzünde 7 oyluk vardır.

Merve ile safa arası 7 kere sa‘y ediliyor .

Şeytana yedişer taş atılıyor.

Secdeyi 7 kemik üzerine yapıyoruz.

Hz. Musa (Aleyhisselam ) ‘ın boyu , o asır halkının zirası (uzunluk ölçüsü) ile 7 ziradır.

Hz eyyüb (Aleyhisselam ) 7 sene hastalık çekmiştir.

Hz. Musa (Aleyhisselam )‘ın Asasının boyu 7 ziradır.

Hz. Yusuf (aleyhisselam ) 7 sene zindanda kalmıştır.

Hz. Yusuf (aleyhisselam) zamanındaki kıtlık ve bolluk seneleri 7 senedir.

Acuz günleri 7 dir.3 ü şubatta , 4 üde mart’tadır

Soy ve kan bakımından kadınlardan alması (nikahlanması) haram olanlar 7 dir.

Sihriyyat (süt) bakımından da kadınlardan alması (nikahlaması) haram olanlar 7 dir.

Ashab-ı kehf 7 kişidir.

Fatiha 7 ayettir.

Seyyareler ve gezegenler 7 dir.

“Ha Mim” ler 7 tanedir.

Velhasıl nerey baksan hep “yedi” sayısı karşımıza çıkıyor, ne varsa hep “ yedi ” üzerine yaratılmış ; dolayısıyla Kadir Gecesi de mutlaka 7 gecede gizlidir. Yani ramazan ayının yirmisinden sonraki 27 . gecedir ” buyurdu.

Bunun üzerine Hz. Ömer (radıyallahu anh): “Bizim akıl edemedigimiz konuda sen aklını çalıştırdın.” Buyurdu.

Selefi salihinden bazı kimselerde , Kadir Gecesinin 27. Gece oldugunun kur’an-ı kerim ‘den çıkartıldıgını söylemişlerdir.

Şöyleki: Kadir suresinde “ Leyletü’l kadr ” (kadir Gecesi) ”ifadesi 3 kere geçer. Bu üçünün Kur’an harfleriyle toplam sayısı 27 harfdir. Burada geçen her harf bir güne dalalet eder, 27 harf demek 27 gün demektir. Dolayısıyla bu ramazan ayının 27. Gecesinin Kadir Gecesi olduguna delalet eder.

Ulemanın bir başka tespide şöyledir :

Kadir suresi 30 kelimedir. – yani bir ayın gün sayısı kadar – surenin son ayetinde “Selamün Hiye” O gece selam gecesidir .” buyrulmuştur.

Burada geçen “Hiye” zamiri “O gece “ demektirki, Kadir Gecesine racidir. işte bu zamir Kadir suresinin 27. Kelimesidir. Bu suredeki her kelime bir geceye delalet eder. 27 kelimenin manası “Kadir Gecesi”olduguna göre , “ Ramazan ayının 27. gecesi Kadir Gecesidir” demişlerdir. (Allah-u Te’ala en iyi bilendir.)

Böylece gerek hadisi şerifler gerekse ashabın icma-ı ve ulemanın tesbitleri neticesinde , Ramazan ayının27. Gecesi tüm mü’minler tarafından Kadir Gecesi olarak benimsenmiş ve tüm islam alemi tarafından bu gece Kadir Gecesi olarak kabul görmüştür. Dolayısıyla yıllardır tüm mü’minler Ramazan ayının 27 gecesi “Kadir Gecesi” diye itikad edip camilere koşuyorlar.ve o geceyi ibadetle , zikir ve duayla ihya ediyorlar. Durum böyleyken mümkün mü ki ; Mevla Te’ala kullarını mahrum etsin de , milyonlarca inanmış kulunun hüsnü zannını boşa çıkartsın.

Nitekim Rabbimiz bir hadis-i kutside : “Ben kulumun benim hakkımdaki zannını göreyim , kulum beni nasıl zannederse ben öyleyim.” Buyurmuştur. Mademki tüm mü’miler Ramazan ayının 27. Gecesini “ Kadir Gecesi ” olduguna itikad ediyor ,öyleyse mesele kalmamış demektir.

Kadir gecesi niye gizlendi:

Bu gece kesin olarak bilinseydi, bu durum insanları tembellige itebilirdi. Çünkü insanlar Kadir Gecesini ihya ettilermi, “nasıl olsa bin aydan hayırlı olan geceyi ihya ettik .” deyip ibadeti bırakır ve yatarlardı. Artık ne ibadet , ne amel… Ve o gece yaptıklarına güvenirler,kendilerine ümit agır basar ve neticede helak olup giderdiler. Halbuki az da olsa ibadetin devamlı olanı makbuldur.

Bir de insanoglunun günahlara meyli vardır. Bazı kullar o kıymetli günde günaha düşebilir. O gecenin Kadir Gecesi oldugunu bile bile günah işlemek , şüphe yok ki daha çirkin ve cezası elbette daha agır olur.

Kadir Gecesinin gizlenmesindeki bir çok hikmetten biride; insan “Kadir Gecesi kesin olarak şu gecedir” diye bilmedigi için , Kadir Gecesi olabilir zannıyla Ramazan ayında her geceyi ibadetle ihya etmeye gayret eder , böylece pek çok lütuf ve ihsanlara mazhar olur.

Tabi kullarına gizli olan sadece Kadir Gecesi degil,bir takım başka şeylerde kullatın hayrı için gizlenmiştir.

Mevla Te’ala rızasını ibadet ve taatlar içinde gizledi: insanlar Allah’ın rızasını elde edebilmek için bütün emirleri yerine getirsinler.

Mevla gazabını isyanlar içinde gizledi: Ta ki mü’minler Rablerine isyan herşeyden kaçınsınlar.

Kulların içinde evliyasını gizledi: insanların bir kızmı , diger bir kısmını hor, hakir görmesin ve birbirlerine “Allah dostu” olabilir zannıyla hürmet göstersinler .

Nitekim bir hadisi kutside : “Benim velilerim kubbelerimin altındadır benden başkası onu bilemez.” Buyruluyor .

Duaların kabulünü gizledi: kabul edilir ümidiyle çokca dua etsinler.

İsimleri içinde ismi Azam-ı gizledi: ki Allah-u Te’ala ‘nın bütün isimlerini tazim ederek dua etsinler.

Tövbenin kabulünü gizledi: gece , gündüz özellikle seher vaktinde tövbe etsinler.

Namazlar arasında orta namazı gizledi: ki bütün namazlara dikkat etsinler.

Ecelleri gizledi:ki insanlar her an ölüme hazırlıklı olsunlar.

İsmail Hakkı Bursevi hazretleriruhul beyan tefsirinde buyuruyorki : “ Mevla tövbeleri kabul edecegini vaad etti. Eger kişiye ne zaman ölecegini bildirmiş olsa , kulların isyanı o zamana kadar devam ederdi. Bu da kulları isyana teşvik olur ki, bu caiz degildir.”

Hızır (aleyhisselam)’ı gizledi: ki insanlar alimlere , salihlere , gariplere ve fakirlere “Hızır” olabilir düşüncesiyle saygı göstersinler. Hani bir söz vardır “her geceyi kadir , her geleni hızır bil!” diye, işte buna göre hareket edilirse , ne Kadir Gecesi kaçar , nede Hızır (aleyhisselam)

Kadir Gecesinin kadrini bilenler , her geceyi Kadir Gecesi olabilir zannıyla ibadetle geçirirken , bu kıymetli gecenin kadr-u kıymetini hakkıyla idrak edemeyenler ise , her gece Kadir Gecesi olmayabilir diye ihya etmekten kaçınırlar .

Kadir Gecesi , bu ümmete ihsan edilen çok büyük bir nimettir. Dolayısıyla bu ümmetin Kur’an ‘la Allaha itaatle geçirecegi kısacık bir gecesi bir ömür kadar bereketli ; fakat ku’an ‘sız günah ve isyanla yaşayacagı koskoca bir ömür ise bir gece kadar bereketsiz olacaktır.

Mevla Te’ala , her saati senelerle ifade edilen bu mübarek geceyi , en güzel şekilde idrak etmeye bizleri muvaffak eylesin.

Fİ Emanillah!

Hiç yorum yok: